مهدویت

اللهم عجل لولیک الفرج


اعتقاد به موعود در فرهنگ ناب شیعه و فرق ان با سایر ادیان


دانلود فایل/پی دی اف/حجم 200 kb

عقل و سعادت محکوم بی چون و چرای قانون طبیعت !

سلام

دوستان بسیار خوبم ممنونم از توجهتان....ادامه این بحث را باز هم مورد توجه قرار دهید واز نقدها و نظراتتان خیلی خوشحال میشوم.


دوست عزیزی نوشتار پیشین را با عبارت ((  سعادت و شقاوت انسان امری اقتضائی است و فقط زمینه را محیا می کند و نه موجب سعادت است و نه شقاوت  )) نقد کرده بودند...

ادامه نوشته

عاملان هر رفتار

سلام

هدف من از این نوشتار بیان این مطلب و دانستن نظر شماست پس در بخش نظرات نظر خودتان را بیان کنیدو اگر مخالفید حتما نقد تان بنویسید.

هر رفتاری که از انسان سر میزند حتی کوچکترین کارها و بطور کلی تمام حرکات و سکنات تابع دو

عامل وراثت و محیط است. آب خوردن غذا خوردن نیاز به مسکن نیاز به ازدواج و همه اعمال و رفتار انسانها و تمام موجودات زنده به همین دو بر میگردد وهیچ عامل دیگری وجود ندارد که در رفتار ما تاثیری داشته باشد.

پا را فراتر مینهم حتی سعادت و شقاوت ما اعتقادات ما و آخرت ما نیز بستگی به خصوصیاتی دارد که ارث برده ایم یا تاثیر محیط باعث آن بوده است و فی المجموع ترکیب این دو عامل باعث همه چیز ماست.

التماس دعا.


معیار و مقیاس

به نام خدا

شناخت از عمیق ترین امور فطری انسان است، دانشمندان معرفت شناسی می گویند: گاهی یک قضیه همه شناختهای انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و به کلی شناخت قبلی را متحول می کند.


کلام تقریباَ درستی است برای مثال توجه شما را به به عکسی زیر که چندی پیش از کرات اسمانی گرفته شده جلب میکنم

این عکس به خوبی می تواند پستی و بلندی سطح کرات را نشان دهد.


اما حالا یک قضیه به ان اضافه می کنم و شناخت شما به کلی تغییر می کند و ان اینکه این عکس از کرات گرفته نشده و با یک دوربین معمولی از پشت ظروف اشپزخانه(ماهی تابه و قابلمه و... ) گرفته شده است دوباره عکسها را نگاه کنید شناخت شما متحول شده است.


مثالهای بسیاری می توان زد و در تاریخ هم سابقه فراوان دارد(مانند ملاقات امام حسین"ع"با زهیر بن قین یا دیدار پیامبر"ص" با کسانی که فقط وصف او را شنیده بودند.)

ما در عصر تکنولوژی زندگی میکنیم و قضایای بسیار زیادی معرفت ما را دچارِ تحول(و گاهی تکامل) کرده اند و همه چیز را خط کشی شده و با مقیاس می فهمیم: متر، کیلو، لیتر، مگابایت،درجه و... الفاظ اشنائی هستند حتی علوم انسانی هم دچار این خصیصه شده اند.

ما به دنبال عرضه مقیاس دقیق در هر مساله هستیم و سوال این است که ایا می توان در فقه و اخلاق و سیاست و... چنین معیار هائی عرضه نمود.

 به عنوان مثال درفقه: با چه نمره ای تراشیدن ریش حرام است؟ دقیقا چند متر برویم نمازمان شکسته می شود؟ عرض صورت را برای وضو چند سانتیمتر باید شست؟

در اخلاق: درجه تواضع چقدر است؟ مقدار مجاز تکبر چقدر است؟ برخورد خوب چند درصد از اخلاق است؟

در سیاست: با چه مقدار مصلحت می توان دروغ گفت؟ چقدر مخالفت با قانون جائز است؟ اقتصاد چند درصد از حکومت داری را تشکیل می دهد؟


در همه عرصه های علوم می توان چنین سوالاتی مطرح کرد اما ایا با ابزار جدیدِ عرضه شده به زندگی بشر، می توان معیارهائی اینچنین وضع کرد؟

ایا بشر با تجربهء زندگی نوینش، می تواند به مقیاسهای سابق تکیه کند؟

ایا ما می توانیم با معیارهای دینی، خودمان اقناع کنیم؟

برای اخلاق و عرفان و شریعت چگونه معیاری می توان عرضه کرد؟

شاخصه های مطابقت با حقیقت را چگونه می توان درجه بندی و عرضه کرد؟

ایا اصلاَ تبیین معیار ها و مقیاسهای جدید لازم است؟

شما به این سوالات چه پاسخی دارید؟ اگر سوال جدیدی دراین مورد به ذهنتان می اید حتما ذکر فرمائید چرا که طرح سوال نیمی از جواب است.

...
ادامه نوشته

روایت توحیدی

بسم الله الرحمن الرحیم

مهمترین رکن اسلام و سایر ادیان اراهیمی، توحید است اما قرائتهای مختلفی از توحید وجود دارد و توحید اگر چه امری مشکک(دارای مراتب) است و برای فهم دقیق ان باید به ائمه اطهار علیهم السلام رجوع کرد و گرنه چه بسا اقرار کنندگان به توحید اما بر اثر نفهمیدن ان بت پرست باشند. از این جهت مرور مکرر به اینگونه روایات لازم است. روایتی که در اینجا با ترجمه و شرحی کوتاه امده است بسیار جامع و مستدل است و از وجود مبارک امام رضا(ع) نقل گردیده است. پس از ایمیل این روایت به دوستان پیامکهای تشکر بسیاری دریافت گردید. ممنون از همه دوستان/بنابرین فایل مذکورمورد بازنگری قرار گرفت و انرا را برای دانلود در اینجا قرار می دهم.  فایل پی دی اف حجم ان حدود 360 کیلوبایت

دانلود

توضیح: ادرس روایت: توحید صدوق باب توحید/روایت 14

شعر پایانی از عطار نیشابوری(دیوان/غزلیات)

 

خلاصه و مفید

بود يك دانه كنجد جهانى         اگر افتد به دست نكته دانى



نه فقط انسان آنچنان است" كه هر كلمه وجودى و هر ذره اى ، جهانى است بى پايان ؛ زيرا هر جا سلطان وجود قدم نهاد عساكر اسما با او هستند.

منبع : شرح دفتر دل

علم و عمل

همه اطوارت از آغاز و انجام        همه احوالت از لذات و الام

ز ادراكات تست از نيك و از بد     تويى خود ميهمان سفره خود

هر كسى با عمل و علم خود دارد در شبانه روز خودش را مى سازد كه علم و عمل جوهرند و انسان سازند. و هر كسى زرع و زارع و مزرعه و بذر خويش است و عاقبت كار همان درو كند كه كشته است . ((الدنيا مزرعة الاخرة )).
لذات و الآم از انواع ادراكاتند كه ادراكات ممدوح او لذت آورند چه ادراكات مذموم درد مى آورند.
منبع : شرح دفتر دل

ادامه نوشته